Badanie techniczne samochodu jest bardzo istotne. Polega ono na sprawdzeniu prawidłowości działania wszelkich elementów konstrukcyjnych, które odpowiedzialne są za bezpieczeństwo w czasie jazdy pojazdem.
Badanie techniczne samochodu
Podczas przeprowadzenia przeglądu zadaniem diagnosty jest ocena stanu działania nie tylko zawieszenia, ale też oświetlenia i przede wszystkim – układu hamulcowego auta. Warto wiedzieć o tym, że badanie techniczne samochodu trzeba przeprowadzać raz w roku. Pomimo apeli ekspertów, rząd do tej pory nie zgodził się na podniesienie opłat za przegląd pojazdu. Okazuje się, że polscy kierowcy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie. Gorzej w tej kwestii wypadaj tylko takie kraje jak:
– Mołdawia
– Ukraina
– Białoruś
– Rumunia
– Bułgaria
Badanie techniczne
Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że właściciele nowych pojazdów rzadziej muszą sprawdzać ich stan technicznych w pierwszych latach po rejestracji pojazdu. Zgodnie z obecnie panującymi przepisami prawnymi samochody osobowy oraz samochody ciężarowe o masie do 3,5 t po raz pierwszy muszą być zbadane przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji. Do tego dolicza się też motocykle oraz przyczepi o masie do 3,5 t. Mało kto wie, że samochody zabytkowe oraz przyczepy lekkie powinny być badane tylko raz przed rejestracją. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zostaną skierowane na dodatkowe badanie techniczne lub są przeznaczone do zarobkowego transportu, na przykład do przewozu osób. Sporo osób zastanawia się, co jest sprawdzane w czasie badania technicznego pojazdu. Okazuje się, że jest ono złożone z trzech części. Przede wszystkim mowa tu o identyfikacji pojazdu, czyli sprawdzenia zgodności nr VIN z dowodem rejestracyjnym. Nie można też zapomnieć o sprawdzeniu dodatkowe wyposażenia, czyli np. instalacji LPG. Badanie techniczne samochodu obejmuje również ocenę stanu technicznego podzespołów oraz układów, w które jest wyposażony pojazd.
Brak badania technicznego
Warto wiedzieć o tym, że auto w czasie badania technicznego jest kontrolowane głównie pod kątem bezpieczeństwa, a ponadto przestrzegania norm ochrony środowiska. W czasie przeglądu zadaniem diagnosty jest sprawdzenie stanu połączeń w układzie kierowniczym. Do tego dolicza się stopień ich zużycia oraz badanie wielkości ruchu jałowego. Brak ważnego badania technicznego związany jest z poniesieniem dużej kary finansowej. W przypadku zatrzymania samochodu przez policję bądź Inspekcję Transportu Drogowego zostanie nałożona na właściciela pojazdu surowa grzywna. Okazuje się, że organy kontroli zatrzymają także dowód rejestracyjny. W obecnym roku kara za brak badania technicznego wynosi od 1500 złotych do 5000 złotych. Ponowne badanie trzeba wykonać w terminie do tygodnia. Warto wiedzieć o tym, że od 2020 roku kierowcy nie są zobowiązani do wożenia przy sobie dokumentów, gdyż wszelkie dane przechowywane są w systemie wirtualny, czyli w CEPiK. Z tego powodu nawet w czasie rutynowej kontroli oraz braku dokumentów, wszelkie uchybienia zostają odnotowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.