Podczas gdy popyt na niektóre produkty pozostaje niezmienny na przestrzeni całego roku, inne towary stają się szczególnie pożądane w pewnych okresach roku. Zarządzanie magazynowaniem tych drugich może sprawiać nie lada problem, dlatego warto wiedzieć, jakie czynniki należy uwzględnić podczas opracowywania modelu dystrybucji. Czym jest zapas sezonowy i jakie produkty najczęściej zalicza się do tej grupy?
Zapas sezonowy — co to takiego?
Zapasy magazynowe pełnią niezwykle istotną funkcję w działalności wielu przedsiębiorstw zajmujących się produkcją oraz sprzedażą towarów. Dzięki nim możliwe jest utrzymanie ciągłości łańcucha dostaw. Surowce, półprodukty lub wyprodukowane towary trafiają do magazynu i stamtąd przekazywane są do dalszych etapów produkcji czy dystrybucji. Specjalnym typem zapasów magazynowych są zapasy sezonowe. Zapas sezonowy w magazynie to dobra, w których przypadku odnotowuje się zauważalnie wyższy wskaźnik rotacji w określonych okresach roku. Na tego rodzaju artykuły popyt rośnie w danym sezonie, a przez resztę roku utrzymuje się na podobnym poziomie.
Przykłady zapasów sezonowych
Zjawisko zapasu sezonowego może pojawiać się w bardzo wielu branżach. W interesie przedsiębiorcy leży więc obserwowanie, jak na przestrzeni roku zmienia się popyt na dany towar. Dzięki odpowiedniej reakcji na zaobserwowane zmiany będzie on w stanie zgromadzić rezerwy wystarczające do pokrycia zapotrzebowania na dane dobra w sezonie oraz uniknąć przepełnienia magazynu wtedy, gdy popyt maleje. Zapasy sezonowe to między innymi takie produkty jak:
- odzież na daną porę roku (np. sandały, wełniane czapki, kurtki zimowe, stroje kąpielowe),
- warzywa i owoce, zboża i inne rośliny występujące okresowo (np. truskawki, jabłka, wrzosy),
- kosmetyki na daną porę roku (np. emulsje do opalania, maść na oparzenia słoneczne, kremy silnie nawilżające, spray odstraszający owady),
- akcesoria sportowe na daną porę roku (zimą np. narty, deski snowboardowe czy łyżwy, wiosną np. rowery, rolki i hulajnogi),
- artykuły związane z charakterem danego święta (np. ozdoby choinkowe w okolicach Świąt Bożego Narodzenia, polskie flagi na Święto Narodowe Trzeciego Maja, znicze przed 1 listopada).
Efektywne zarządzanie zapasami sezonowymi — o czym należy pamiętać?
Odpowiednie zarządzanie zapasem sezonowym wymaga umiejętnego prognozowania popytu i określenia czasu trwania sezonu. Konieczna jest także bieżąca kontrola odpowiednich wskaźników wydajności logistycznej (KPI), wśród których wymienić można m.in.:
- wskaźnik rotacji zapasów (informujący o szybkości wymiany produktów w danym okresie),
- wskaźnik cyklu zapasów (określający, jak długo dany artykuł średnio zalega w magazynie w oczekiwaniu na zakup),
- wskaźnik zamówień oczekujących (informujący o liczbie zamówień, których nie można zrealizować, w tym przypadku ze względu na braki magazynowe).
Należy pamiętać, że każda firma nieco inaczej prowadzi swoją działalność, w związku z czym niemożliwe jest wyznaczenie jednego sposobu zarządzania zapasami sezonowymi, który sprawdzałby się w przypadku każdego przedsiębiorcy. Proces ten powinien uwzględniać specyfikę sezonu i możliwości danej firmy, szczególnie w zakresie dostępnej przestrzeni magazynowej. Składowanie, zarządzanie i kontrolowanie zapasu sezonowego jest znacznie łatwiejsze, gdy w procesach tych wykorzystuje się nowoczesne technologie i rozwiązania maksymalizujące dostępne miejsce. Takie możliwości zapewniają na przykład magazyny budowane przez Panattoni — europejskiego lidera rynku powierzchni przemysłowych. Więcej informacji na temat działalności tej firmy oraz jej oferty znajdziesz na stronie https://panattonieurope.com/pl-pl.